Povodně v Ostravě - přehledně

17/9 2024

V Ostravě stále  (17. 9.) platí třetí stupeň povodňové aktivity. Vzhledem k situaci, která nastala v souvislosti s povodněmi, apeluje město Ostrava na veřejnost, aby - pokud je to možné - nejezdila do Ostravy (do zaměstnání, škol, atp.) a volila náhradní řešení. Město také důrazně upozorňuje, že kvalita pitné vody v Ostravě je v pořádku a povodněmi nijak neutrpěla.

Povodně v Ostravě - přehledně

Veškeré informace, související s aktuální situací na území města Ostravy,  jsou k dispozici  primárně  na Zelené lince Městské policie Ostrava 800 199 922.

Pokud chcete nabídnout konkrétní způsob pomoci těm, které postihla velká voda, prosíme, abyste nám dali vědět na e-mailovou adresu povodne@ostrava.cz. Děkujeme!

Potravinová banka v Ostravě, z.s. přijímá dary pro lidi, zasažené povodněmi  

Lidem, kteří se vinou povodňové vlny ocitli v tísni, můžete pomoci rovněž prostřednictvím darů Potravinové bance v Ostravě.

V tuto chvíli je nejvíce potřeba: masové konzervy, paštiky, instantní jídla a polévky, dětské přesnídávky, sunary, balená voda, hotová jídla, čistící a desinfekční prostředky, mýdla, zubní kartáčky, zubní pasty a dětské pleny.

Dary můžete donést do skladu potravinové banky na ulici Hasičská 550/50 v Ostravě Hrabůvce (vchod ze strany z ulice Zlepšovatelů), a to

v týdnu 16. 9. – 20. 9. v době od 7.00 – 18.00

v týdnu 23. 9. – 27. 9. v době od 7.00 – 15.30 

nebo dle individuální telefonické domluvy – 734 767 907, 734 510 147.

Veškeré dary poputují k lidem zasaženým povodněmi v Moravskoslezském kraji.

Centrum duševního zdraví městské nemocnice zajišťuje krizovou intervenci a linku důvěry

Specialisté z Centra duševního zdraví (CDZ), které spadá pod Městskou nemocnici Ostrava a Asociaci Trigon, od dnešního rána zajišťují krizovou intervenci pro evakuované osoby v centru na Černé louce. Denně až do pátku tam budou k dispozici od 7 do 15.30 hodin. Přímo v nemocnici u pacientů hospitalizovaným kvůli povodním zasahují krizoví interventi. V provozu je také Linka důvěry Ostrava 737 267 939, která nepřetržitě nabízí své služby klientům. Více na Ostravanům pomáhá po povodních Centrum duševního zdraví i nemocniční krizoví interventi, v permanenci je také Linka důvěry — Ostrava.

Probíhá přemísťování klientů některých domovů pro seniory

Dne 16. 9. bylo zahájeno přemístění klientů z ostravských domovů pro seniory, zasažených povodní. Jejich pobytová zařízení mají nefunkční kotelny, kuchyně, budovy jsou aktuálně bez elektřiny. Přesun klientů se týká Domova Iris  a Domova  Slunovrat. Klienti jsou převáženi nadále, zázemí je připraveno v Domovech Slunečnice, Sluníčko a Čujkovova. Bude-li to zapotřebí, klienty je připraven přijmout i Domov Magnolie (celkem se jedná řádově o dvě stovky míst). S péči o klienty ve zmíněných domovech pomůže i personál zasažených domovů. Do domovů, kde jsou nyní klienti přemísťováni, byla zajištěna lůžka, matrace, lůžkoviny a další potřebné věci.

Energetici obnovují dodávky elektřiny

Pracovníkům ČEZu se daří pozvolna obnovovat dodávky elektrického proudu. V některých oblastech však práce stále komplikuje voda, někdy v kombinaci s obtížným terénem. Počet poruch na vysokém napětí se za posledních 24 hodin snížil z 88 na 60, na nízkém napětí ze 340 na 190. V terénu ČEZ aktuálně nasadil všechny poruchové čety i smluvní dodavatelské firmy, aby obnovení dodávek proběhlo co nejdříve. V případě některých lokalit to ale nebude jednoduché, v Bohumíně-Pudlově, Opavě a Krnově je zatopena rozvodna ČEZu, jinde, především na Krnovsku, Bruntálsku, Opavsku a Ostravsku pracovní čety energetiků bojují s velkou vodou a obtížným přístupem k poruchám. Počet odběratelů bez dodávek elektřiny se snížil ze 70 tisíc na 47 tisíc.

Bylo zřízeno sběrné místo pro pomoc při povodních

Vzhledem k aktuální situaci v povodní stižené Ostravě zřídilo město Ostrava sběrné místo na Černé louce, konkrétně v pavilonu NA1. Toto sběrné místo bude v provozu každý den od 07:00-19:00 do odvolání. Prozatím bude sloužit pouze pro sběr materiální pomoci, kterou potřebují lidé zasažení povodněmi. Po prvním svozu nasbíraných věcí bude ve spolupráci s organizací ADRA sběrné místo upraveno také na výdejní centrum (předpokládáme, že se výdejním centrem stane již 18. září 2024). O zahájení výdeje budeme veřejnost včas informovat. Blíže na Sběrné místo města Ostravy pro pomoc při povodních v Ostravě — Ostrava.

Zřízen kontaktní e-mail pro materiální pomoc

Aktuálně byl zřízen speciální e-mail , na kterém budeme evidovat požadavky a nabídky materiální pomoci. 

Omezení v městské hromadné dopravě

Krizový štáb DPO s ohledem na aktuální provozní a povodňovou situaci rozhodl o dílčím omezení trolejbusové a autobusové dopravy od úterý 17. září 2024 do odvolání. Cílem opatření je vytvořit dostatečnou kapacitu personálu pro provoz páteřních linek především tramvajové dopravy a náhradní autobusové dopravy. Dle opatření pojedou trolejbusy podle nedělních jízdních řádů. (Linky č. 102 a 107 budou během dopravních špiček dle možností posíleny do 10minutového intervalu). Jízdní řády autobusů budou zredukovány o vybrané spoje. Platné jízdní řády, resp. jízdní řády s omezením rozsahu počtu spojů, najdou cestující na webu dpo.cz v sekci jízdní řády. Cestujícím doporučujeme sledovat pro aktuální informace dpo.cz/online.

Sociopoint města Ostravy nabízí pomoc

v Ostravě pokračuje činnost krizového štábu, i dnes probíhá evakuace obyvatel, základní poradenství v tomto krizovém období nabízí potřebným městský Sociopoint. K dispozici je například zelená linka 800 700 650, rozšířená o mobilní kontakt 739 680 921. Pracovníci Sociopointu poskytnou informace například v následujících oblastech:

  • Umístění evakuačních center a rady k evakuačnímu zavazadlu
  • Jak řešit docházku do zaměstnání a jiné pracovněprávní a sociální  otázky v případě potíží s dopravou do zaměstnání, potřebou chránit vlastní majetek nebo uzavření místa výkonu práce z důvodu povodní
  • Jak řešit pracovněprávní otázky v případě, že je nutné zůstat doma s dítětem kvůli povodním, uzavřením školy atp.
  • Kde a jak žádat o mimořádnou okamžitou pomoc v případě poničení majetku povodní
  • Co dělat, když zaměstnavatel z důvodu povodní nemůže vyplácet mzdu
  • Kde najít pomoc v případě psychických potíží spojených s krizovou situací

Dopravní infrastruktura

Ve městě je výrazný počet uzavírek na klíčových dopravních tepnách, objízdné trasy jsou následně blokovány individuální dopravou, což může komplikovat záchranné práce. Je-li to ,prosím, možné minimalizujte aktuálně cesty do Ostravy (lidé často míří do zaměstnání, a zjišťují, že daná společnost není v provozu aj.). Identický apel byl vydán již včera primátorem města na tiskové konferenci k docházce dětí do školy viz https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/skoly-po-zaplavach-zustanou-otevrene-vzhledem-k-povodnove-situaci-vsak-budou-k-dochazce-prechodne-benevolentni.

Linky MHD dosahují zpoždění až ve výši 90 minut kvůli hustotě individuální dopravy a uzavřením velkého množství komunikací. Tyto způsobily povětrnostní vlivy, výpadky elektrické energie a záplavy. Trolejbusy jezdí podle nedělních jízdních řádů (kvůli výpadkům elektrického proudu). 

DPO dělá vše pro to, aby služby poskytoval v maximálním rozsahu, který aktuální situace dovolí. V tuto chvíli jezdí všechny trolejbusy podle nedělního jízdního řádu. Všechny trolejbusy aktuálně jedou ve svých trasách kromě linky č. 101, která je ukončena v Petřvaldu. DPO zatím nevypravuje tramvajové linky č. 5, 14 a 6. S omezením jezdí tramvajové linky č. 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12 - buďto odklonem nebo v místě funguje náhradní autobusová doprava. V zatopených oblastech tyto linky neobsluhují zastávky. V autobusové dopravě jsou komplikace v zatopených oblastech konkrétně jde o následující: Petřkovice, Přívoz, Ostrava Nová ves, Mariánské hory, Polanka, Martinov, Svinov, Stará Bělá.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) informuje o aktuální situaci v městské dopravě na CMS — DPO nebo na  facebookovém profilu DPO.

Voda je v pořádku!

Společnost Ostravské vodárny a kanalizace provedla dočasnou odstávku vody Úpravny vody Ostrava - Nová Ves, včetně několika menších zdrojů (například Stará Bělá, Důlňák). Kapacita všech těchto zdrojů činí asi 30 procent celkového objemu vodu, kterou společnost dodává do města Ostravy. Do doby obnovení provozu zmíněných zdrojů je kapacita plně pokryta zvýšeným nákupem pitné vody. Vodovodní systém je navržen tak, aby mohl využívat více zdrojů vody, včetně vody z regionálních přivaděčů dodávající vodu vyrobenou na úpravnách vod u vodárenských nádrží. Více viz https://www.ovak.cz/aktuality/kvalita-pitne-vody-z-kohoutku-je-bez-zavad-1088/

Výše uvedené potvrdil také náměstek primátora Aleš Boháč: „Kvalita dodávané pitné vody v Ostravě je bez závad a povodňová situace ve městě Ostrava na ni nemá vliv. Ukazatele jakosti vody odpovídají všem přísným zákonným požadavkům dle příslušné legislativy v oblasti kvality pitné vody.“ 

Město zřídilo evakuační centrum na Černé louce. Městská policie pomáhá také přes zelenou linku

Ostrava aktivovala v prostorách Černé louky evakuační centrum, které je k dispozici evakuovaným občanům a nabízí potřebným příslušné zázemí. Po prvotních administrativních úkonech bude zajištěno přesunutí evakuovaných obyvatel do míst, určených pro nouzové ubytování (jsou to např. ubytovací zařízení města Ostravy, koleje aj.). Ty, kdo nemohou nyní obývat v důsledku zaplavení své domácnosti, a směřují do evakuačního centra, prosíme, aby dodržovali příslušná opatření, tedy vzali s sebou doklady a evakuační zavazadlo s potřebnými věcmi pro několik příštích dnů. Vzorový obsah evakuačního zavazadla najdete ZDE. Lidé mohou žádat o informace i pomoc prostřednictvím Zelené linky Městské policie Ostrava 800 199 922.

Seniorpoint spustil krizovou linku v režimu 24/7

Ostravský Seniorpoint zřídil krizovou telefonní linku 724 312 327, která je seniorům k dispozici 24 hodin denně až do odvolání.  Cílem telefonní pomoci je psychická podpora lidí v potížích a koordinace pomoci pro konkrétního člověka s dalšími organizacemi. Pracovníci linky jsou připraveni propojit volajícího s konkrétní pomocnou skupinou a popřípadě, pokud bude mít obavy, pomoc přímo sami domluvit. Z centrálního telefonního čísla pak mohou  koordinovat místní pomoc pro jednotlivce.

Problém se zaparkovanými vozy

V povodněmi stižené Ostravě zasedá krizový štáb, který spolu se složkami Integrovaného záchranného systému (IZS) řeší záchranu lidských životů, zdraví a majetku. Mnozí Ostravané, zejména ti ze zaplavených oblastí, se snaží předejít škodám na svých osobních vozidlech tím, že je parkují na bezpečnějších místech. Jde o logické jednání, upozorňujeme však, že i v takovýchto případech je třeba brát v potaz platné předpisy. Pokud strážníky na špatně odstavené vozidlo někdo upozorní, jsou povinováni i v této situaci konat. Žádáme rovněž občany, aby svá vozidla parkovali tak, aby byl umožněn hladký průjezd zasahujících vozidel IZS.

Třebovická teplárna zřejmě obnoví provoz v horizontu dnů

Ani přes maximální úsilí složek IZS a zaměstnanců společnosti Veolia Energie nebylo možno zachovat provoz ostravské teplárny, v důsledku povodní tak došlo k odstávce tepla a teplé vody ve městě. Přes veškerou snahu nebylo možno dodávky zachovat, voda z řeky zalila Třebovice včetně elektrorozvoden, což vedlo k odstavení teplárny z bezpečnostních důvodů.

Společnost Veolia Energie pracuje nepřetržitě na řešení této mimořádné situace a má připraven plán obnovy provozu. Jakmile voda ustoupí, okamžitě zahájí odčerpávání vody a důkladnou kontrolu všech zařízení. Při příznivém vývoji situace společnost předpokládá obnovu provozu v horizontu dnů. Lidé mohou aktuální informace k této situaci nalézt na webu www.vecr.cz, zákaznická linka 800 800 860.

Sledujte facebook města Ostravy

Situace ve městě se rychle mění, proto je třeba průběžně sledovat příslušné internetové stránky. Nejrychlejší aktualizované informace naleznete na oficiálním facebookovém profilu statutárního města Ostravy.